Ramazanda beslenme

[vc_row equal_height=”yes” content_placement=”middle” type=”vc_default” margin_top=”5″ margin_bottom=”10″ css=”.vc_custom_1505399823785{padding-top: 5px !important;padding-bottom: 20px !important;}”][vc_column][vc_column_text]11 ayın sultanı ramazan geldi. Her ramazan geldiğinde hepimiz “nerede o eski ramazanlar!” deriz. malesef artan sağlık problemleri,günlük hayatın koşuşturması ve stresi, insan ilişkilerindeki problemler bu düşünceye kapılmamıza neden olur. Hepimizin çocukluğuna dair aklında kalan hatıralarda, büyük ve geniş ramazan sofraları ve bütün ailenin bir arada olduğu hoş sohbetler vardır. ama insanoğlu gelişen ve değişen dünyaya ayak uydurabilmek için bazı alışkanlıklarını değiştirmek zorunda kalabiliyor. bunların başında da beslenmemiz geliyor.

Birkaç senedir, ramazan ayının uzun yaz günlerine denk gelmesi oruç tutarken birçoğumuzu zorluyor. Öğün sayısının azalması, öğün aralarındaki saatlerin alışılmışın dışında uzaması ve suya olan ihtiyacımız vücut ritmimizi bozabiliyor. Ortalama 16 saat açlıktan sonra iftar saatiyle birlikte fazla yemek alımı maalesef sindirim sistemi rahatsızlıkları başta olmak üzere pek çok sağlık sorunlarına sebep olabilir.  Açlık durumunun uzun süre devam etmesi halsizlik, yorgunluk, baş ağrısı, baş dönmesi, unutkanlık, dalgınlık, dikkatsizlik, uykuya meyil, sinirlilik, hazımsızlık, şişlik, ekşime gibi sorunlara neden olur, iş verimi düşer. Özellikle iftar saati yaklaştıkça sinirlilik, ani öfke patlamaları, konsantrasyon bozukluğu, baş ağrısı, mide bulantısı ve halsizlik gibi belirtiler artar. Birkaç küçük ama önemli detay ile bu problemlerin hiç biri ile karşılaşmadan çok rahat bir ramazan ayı geçirebilir ve rahatlıkla orucumuzu tutabiliriz.

– Mutlaka sahura kalkılmalı; sahurda, sonrasındaki uykuyu da düşünerek hafif ve protein ağırlıklı bir kahvaltı tercih etmeliyiz. yumurta, peynir, süt, tahıllı-esmer ekmek, çorba, yağsız börekler uygun tercihler olacaktır.

-İftar da boş mideye yüklenmemek gerekir.  Yaklaşık 16 saat dinlenmeye çekilen mideye aniden fazla miktarda besin alımı iftar sonrasında hazımsızlık çekilmesine neden olabilir. Bunu önlemek için örneğin; orucumuzu bir bardak su, zeytin veya hurma ile açtıktan sonra bir kase çorba ve 1 dilim ekmekle başlayıp biraz ara verdikten sonra (10-15dk kadar) ızgara olarak hazırlanmış biftek, tavuk veya balık, zeytinyağlı bir sebze yemeği ve salata ile tamamlayabilirsiniz.

– İftar ile sahur arasına küçük ara öğünler eklenmeli, böylece hem bir defada fazla miktarda yememiş oluruz hem de yavaşlayan metabolizmamıza destek oluruz. örneğin; iftardan 1 saat sonra 1 porsiyon sütlü tatlı veya 1 porsiyon meyve ve 1 bardak süt veya küçük bir kase kuruyemiş sağlıklı tercihler olacaktır.

-Ramazanda sıvı alımı çok önemlidir. İftar ile sahur arası çok kısa olduğu için ve bir kısmı uykuda geçtiği için sıvı alımı azalmaktadır. Ama özellikle bu konuya dikkat edip iftarla sahur arasında 2 litre suyu dengeli bir şekilde alırsak vücudumuz bu sıcak yaz günlerinde susuz kalmaz.

-Bu dönemde özellikle kızartmalardan, mayalı besinlerden(hamur işlerinden), aşırı şeker ve yağ içeren besinlerden, şerbetli tatlılardan, çok tuzlu veya baharatlı yemeklerden, sucuk, sosis, pastırma gibi şarküteri ürünlerinden, bal/kaymak ve gazlı içeceklerden uzak durulması, gece oluşabilecek hazımsızlıklardan, mide yanmalarından, reflüden ayrıca kilo alma problemlerinden koruyacaktır.

-Kan şekerini hızla yükselten besinler yerine posa miktarı fazla olan besinler; kepekli ekmek, çok tahıllı ekmek, çavdar ekmeği, kepekli makarna, kepekli pirinç, sebze, meyve, kuru baklagiller, ceviz, fındık, badem gibi yağlı tohumlar, tokluk hissi sağladığı için ramazan ayında özellikle tüketilmelidir.

Herkese mutlu,sağlılklı,huzur dolu bir RAMAZAN diliyorum…

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]